torsdag 10. februar 2011

Lukkertid

Nå har vi jobbet med lukkertid på speilreflekskamera. Lukkertid er å regulere lyset.
Du kan ha kort og lang lukkertid. Når du har kort lukkertid kommer det lite lys inn og bevegelser fryses. Når du har lang lukkertid kommer det mye lys inn og bevegelser vises uskarpt. Lukkertid er TV= Time Value  knappen på Canon og S=Shutter Speed knappen på Nikon. Vi jobbet i grupper på to til tre personer og jeg jobbet med Susanne og Vilde A. Vi brukte hverandre som modeller.

Dette er et bilde av Vilde A med lang lukkertid 1/30 sekund. Hun snurrer rundt og bevegelsen vises uskarpt. Jeg valgte dette fordi jeg synes det var kult og det ser ut som hun svever. Se også forskjellen på beina, den ene er tydeligere en andre. Det synes jeg var stiligt.

Dette er et bilde av Susanne, her har jeg også brukt lang lukkertid som bilde over. Lukkertiden her er 3 sekund. Jeg valgte dette fordi hun ser ut som et spøkelse/gjenferd, det ser ut som det er to av henne.

Dette er et bilde av meg selv med kort lukkertid 1/1000. Jeg står og vinker med den ene hånda, men her fryses bevegelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar