torsdag 12. mai 2011

Oppsummering på faget Foto

Denne våren har jeg hatt faget foto som jeg synes har vært veldig kjekt, interessant og lærerikt. Jeg har lært masse innen foto. Nå skal jeg oppsummere litt fra faget.

Ting jeg har lært som jeg ikke kunne før om foto er lukkertid, blenderåpning, portrett, redigere bilder i forskjellige programmer som for eksempel Adobe Photoshop og iPhoto. Jeg har blitt flinkere til å bruke kameraet, ta bedre bilder, finne motiv og bruke lyset riktig. Jobbe med oppsett, sette sammen bilde og tekst i Adobe InDesign er noe jeg også har lært. Andre ting jeg har lært er å lage animasjon ved å sette sammen bilder og jeg har lært om embedding, kopiere html koder og åpne dem på bloggen. Jeg har lært hvordan et fotostudio fungerer og hvordan det brukes. Det var gøy og interessant. Jeg har også lært å bruke hjelpemiddler for å gjøre bilde bedre, som for eksempel bruk av reflektor.

Blogging har vært kjekt og lærerikt. Kjekt at du kan dele kunnskaper med andre og lære av andre ved å lese deres blogger. Det er lærerikt fordi du må skrive noe om bildene, som for eksempel hva ideen var, hvordan er lyset, hvordan er komposisjonen osv. Det er denne delen jeg synes har vært vanskeligst med blogging, det å skrive.

Jeg synes arbeidsmetodene har vært greie. Mange læringssoppdrag der vi har lært masse. Vi har hatt korte foredrag først, slik at vi lærer teknikker og innstillinger ordentlig. Det synes jeg har vært bra. Det har vært effektive timer på skolen, så vi har ikke hatt mye lekser. Men vi har hatt nok å gjøre i faget. Så jeg synes jeg har fått nok utfordringer.

For å oppsummere så har dette vært et kjekt og lærerikt halvår i faget foto!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar