torsdag 3. mars 2011

Illustrasjon og grafisk design del 3

Vi skulle jobbe i InDesign å sette sammen dikt og bilde. Vi skulle jobbe i A3 format. Jeg valgte å fortsette med å illustrere videre på diktet "Detalj av usynlig novemberlandskap" av Inger Hagerup. Jeg valgte å ha bilde på venste side og teksten på høyre. Fordi det er på høyre side du ser først og jeg ville at en skulle lese diktet først og etterpå se på bilde. Bilde laget jeg svart-hvit i Photoshop. Det gjor jeg fordi det skulle bli mer skoddeaktig, som i skoddeland og fordi jeg synes det passte. Hvordan du gjør et bilde om til svart-hvit har jeg forklart i et tidligere blogginnlegg . Jeg brukte skrifttypen Times fordi jeg ville ha en ren tekst, siden bilde er så uskarpt. jeg ville få en balanse mellom det uskarpe og det rene.

Her kan du se resultatet:

  
Bruk av bilde som illustrasjon. Du må først lese teksten og finne ut hva teksten handler om. Så må du ta masse bilder som passer til. Et eksempel er at i diktet står det "Midt i et skoddeland som heter jeg står et gammelt veiskilt uten vei", da fant jeg ut at jeg kunne ta bilde av et skilt og få bilde til å se ut som i skoddeland.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar