tirsdag 22. mars 2011

Portrett

Vi skulle  jobbe med en innledning til temaet "Portrett"

Portrett er et bilde eller en skildring av et bestemt menneskets individuelle særtrekk. Det er oftest bruk ansikt i bildekunsten




Dette er et portrettbilde av Alice, for å komme til hennes blogg kan dere trykke her. Ideen bak var å få frem hennes individuelle særtrekk. Jeg har brukt Nikon speilreflekskamera D5000, der lukkertid er 1/4, blenderåpningen er f/18,0 og ISO er 200. Lyset er skarpt. Jeg har redigert fotoet i PhotoShop, laget det svart hvit. Jeg gjor det, fordi jeg synes det passte og fordi utrykket er litt trist.










Dette er orginalbilde.





Dette er også et bilde av Alice. Ideen her var akuratt den samme som over, få fram hennes individuelle særtrekk. Jeg har brukt samme kamera. Lukkertiden er 1/10, blenderåpningen er f/18,0 og ISO 200. Lyset her er gjevnt.


Dette er et portrett av meg selv. Dette kalles selvportrett. Ideen her var å få et godt portrettbilde. Samme kamera som over. Lukkertiden er 1/50, blenderåpning f/4,5 og ISO 200. Lyset er gjevnt, men mørkere lengst mot høyre. Fordi utelyset kommer inn fra venstre.



Ideen bak dette selvportrettet er å få et bra portrett bilde ved å få fram forskjellig lys. Jeg har brukt samme Nikon speilreflekskamera (D5000). Lukkertiden er 1/50, blenderåpning f/4,5 og ISO 200. Jeg valgte å gjøre det svart-hvit, fordi utrykket er litt trist. Lyset her er motsatt av det over. Nå kommer lyset fra høyre og det er mørkest mot venstre.









Dette er orginalbilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar